Hoppa till innehåll

New york city bagels

27 oktober, 2010

Härom veckan gjorde jag bagels och det blev en stor hit i familjen.
De smakar väldigt gott och man kan toppa det med sitt favoritpålägg :).

Bagels

5 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 msk rapsolja
1 msk salt
2 msk flytande honung
13,5 dl vetemjöl special
1 ägg
Vallmofrön

Gör så här:
Rör ut jästen med vattnet.
Rör ned oljan, saltet och honungen.
Rör ned mjölet. Arbeta degen tills den är smidig.
Jäs under bakduk i ca 1 tim.
Ta upp degen på mjölat bakbord och forma runda bollar.
Tryck ned ett mjölat finger i bollen och snurra runt så att ett hål bildas.
Gör ett ganska stort hål.
Täck över och låt jäsa i 15 minuter.
Koka upp vatten i en traktörpanna och koka varje bagel 1 minut på varje sida.
Lägg upp bagelsen på en bakplåtskläddplåt och pensla med uppvispat ägg.
Strö över vallmofrön.
Grädda i 30 minuter i 225 grader och låt svalna utan bakduk.

5 kommentarer leave one →
  1. 27 oktober, 2010 05:58

    Jätte fina bagels! Kommer att testa recept! Tack.

  2. 27 oktober, 2010 10:49

    Mmm vad sugen jag blev på nybakt bröd… Så härliga!

  3. 28 oktober, 2010 09:27

    Fiina, mina som jag gjorde i helgen blev inte riktigt lika fina 😉 Men alltså, traktörpannan verkar ju bättre att använda, än som jag gjorde; i en stor kastrull m vatten. Då kanske de håller formen lite bättre…

  4. 31 oktober, 2010 20:18

    Älskar bagels! Inte så farligt svårt att göra heller, så vet inte varför det blir så sällan. För mycket som konkurrerar kanske =) Blir dock sugen nu när jag ser dina fina.

Trackbacks

  1. En favorit i repris : Bagels | Baka Gottis

Lämna en kommentar